Tytuł projektu: Wspieranie działań zapewniających warunki do rozwoju i aktywności dzieci i młodzieży z Ukrainy, w miejscach sprawowania opieki wychowawczej – „Pod Wrocławską Parasolką”.
Projekt finansowany ze środków Gminy Wrocław.
Okres trwania: 06.09.2023 do 31.12.2023
Opis: Celem projektu było zwiększenie rozwoju i aktywności (min. 200 dzieci i młodzieży z Ukrainy, które w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa przybyły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i/lub przebywają, mieszkają na terenie Wrocławia, i/lub uczą się we wrocławskich szkołach, i/lub korzystają z edukacji zdalnej) w okresie 06.09.2023 do 31.12.2023. Cel został osiągnięty poprzez zapewnienie dzieciom i młodzieży z Ukrainy warunków do integracji i aktywizacji społecznej.
Głównym działaniem prowadzącym do ww. celu było zorganizowanie przez Operatora (Fundację) naboru wniosków, dotyczącego przyznania wsparcia finansowego służącego wspieraniu i monitorowaniu działań, mających na celu zapewnienie dzieciom i młodzieży z Ukrainy warunków do rozwoju i aktywności w min. 20 miejscach opieki.
Adresatami/adresatkami zadań realizowanych przez wyłonione w naborze miejsca opieki było: min. 200 dzieci i młodzież z Ukrainy, które w związku z działaniami wojennymi prowadzonymi na terytorium tego państwa przybyły na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, i/lub przebywają, mieszkają na terenie Wrocławia, i/lub uczą się we wrocławskich szkołach, i/lub korzystają z edukacji zdalnej.
Dzieci i młodzież, dzięki projektowi, miały możliwości udziału w zajęciach/warsztatach m.in.: plastycznych, artystycznych, ceramicznych, teatralnych, rękodzielniczych, fotograficznych, kulinarnych, j.polskiego, tanecznych, muzyczno-wokalnych , kajakowych, żeglarskich, malarstwa intuicyjnego, nauki gry na instrumentach, jiu jitsu). Dzieci i młodzież często miały zapewnioną opiekę pozalekcyjną, możliwość integracji z rówieśnikami z Polski.
Ważnym elementem było podejmowanie zagadnień takich jak: współpracy w grupie, korzyści bycia razem i budowania relacji społecznych, przeciwdziałania agresji, radzenia sobie ze stresem, jak również metody aktywnego słuchania oraz wspierania silnych stron dziecka oraz integracja społeczna. W zależności od placówki, były to np. pogadanki, integracyjne spotkania Halloweenowe, Andrzejkowe, świąteczne, trening antystresowy, trening interpersonalny, trening umiejętności psychospołecznych, zajęcia socjoterapeutyczne, zajęcia relaksacyjne, oddechowe, spotkania z psychologiem, arteterapia, muzykoterapia, treningi koncentracji, plastykoterapia, dźwiękoterapia i relaksacja, masaże dźwiękiem, nauka gry na gongach i misach, joga, wspólne śpiewanie, zajęcia sportowe, ognisko integracyjne.