Poradnik krok po kroku.
Jak wziąć udział w Mikrograntach młodzieżowych? – poradnik
Mikrogranty młodzieżowe to inicjatywa, która pomaga pobudzić społeczne zaangażowanie i chęć działania młodych osób. Tylko jak zacząć, skoro tworzy się dopiero pierwszy projekt i pozyskuje swój pierwszy grant? Jeśli zastanawiacie się, jak zabrać się do organizacji swoich działań, możecie skorzystać z poradnika, który specjalnie na tę okazję przygotowaliśmy. Krok po kroku przedstawiamy instruktaż czynności, które należy wykonać, by osiągnąć sukces.
Bo najważniejszy jest dobry pomysł
To od inicjatywy zaczyna się proces przygotowywania do Mikrograntów. Obserwacja otoczenia, zaciekawienie problemami ludzi wokół nas lub chęć zaangażowania – powodów może być mnóstwo. Inspiracje można czerpać, przypatrując się potrzebom społeczności lokalnej lub przeglądając naszą stronę internetową, na której przedstawiamy już zrealizowane projekty. Najważniejsze, żeby pomysł wynikał z Waszych chęci i uwzględniał możliwość jego swobodnej realizacji.
Celem Mikrograntów jest wzmocnienie postaw obywatelskich, a szczególnie zwiększenie jakości oraz liczby działań realizowanych przez mieszkańców i mieszkanki Wrocławia, które będą odpowiedzią na lokalne problemy i potrzeby, a także promocja wolontariatu wśród młodzieży. Co przez to rozumiemy? Działajmy na terenie Wrocławia, angażując ludzi wokół nas, tym samym udowadniając, że także w jednostce istnieje siła, która może zmienić otoczenie na lepsze.
Ale skąd wiedzieć co i jak?
…z Regulaminu Konkursu Mikrograntów Młodzieżowych, który udostępniamy na naszej stronie internetowej w formie pliku .pdf do pobrania. Ten dokument i zawarte w nim wytyczne to podstawa działania całego projektu Mikrograntów, ale również źródło wiedzy na temat poszczególnych etapów
i fundamentów. Polecamy dokładne zapoznanie się z Regulaminem i zanotowanie ewentualnych pytań; z chęcią na nie odpowiemy.
Warto również wziąć udział w konsultacjach informacyjnych organizowanych przed każdym kolejnym naborem. Na spotkaniu można dowiedzieć się wiele na temat kluczowych zasad i praktyk, dotyczących m.in. podstawowych informacji, finansowania i rozliczania projektu, harmonogramu, pisania wniosku itd. To też dobry moment, by poznać koordynatorkę projektu – Alicję Pietrzyk – i zadać najbardziej nurtujące pytania. Szukajcie informacji o spotkaniach na naszej www, a także na naszym fb @Mikrogranty. Konsultować pomysły i zadawać pytania na temat realizacji możecie cały czas w dni robocze pod nr tel. 603 313 819 lub mailem: a.pietrzyk@sektor3.wroclaw.pl.
Wniosek aplikacyjny, nabory, wyniki – sporo tego, ale po kolei
Gdy projekt już dojrzał w Waszych głowach, trzeba przenieść go na papier. W tym celu należy na stronie https://generator.mikrograntym.pl/ wypełnić formularz wniosku aplikacyjnego i gotowy wysłać do nas. W systemie istnieje możliwość zapisania kopii roboczej, dlatego wyślijcie ostateczną wersję dokumentu, gdy będziecie już w pełni gotowi – tę będziemy oceniać.
Na tym etapie warto się zastanowić, w którym naborze chcielibyście wziąć udział. Tylko wtedy generator wniosków jest aktywny i można składać wnioski aplikacyjne! W ciągu roku organizujemy trzy – w lutym (1-15 lutego), w maju (1-15 maja) i we wrześniu (1-15 września). Różni je harmonogram realizacji, dlatego przemyślcie, w jakich miesiącach najlepiej zrealizować Wasz projekt. Czy warunki pogodowe pozwolą Wam w pełni cieszyć się z przewidzianych pomysłów?
Pamiętajcie również, że w formularzu należy uwzględnić następujące informacje:
*skład grupy nieformalnej – imię i nazwisko, adres, telefon, adres e–mail, wiek
*opis diagnozy sytuacji – kilka zdań o tym, jakiego problemu będzie dotykał Wasz projekt. To ważny element, w którym warto uwzględnić odpowiedź na takie przykładowe pytania jak: dlaczego chcesz zrealizować ten projekt i skąd wziął się Wasz pomysł? Z jakich potrzeb wynika projekt i jaką zmianę odczują jego odbiorcy?
* tytuł i cele projektu – tutaj należy zawrzeć co jest celem działania, czyli jaki ostateczny efekt chcemy uzyskać i jak go rozumiemy
*zaplanowane działania – to opis konkretnych kroków, etapów, wydarzeń, jakie są przez Was planowane
*harmonogram – plan działania uwzględniający konkretne daty realizacji
*planowane rezultaty i kosztorys – tutaj należy uwzględnić rodzaj kosztów, liczbę jednostek, koszt jednostkowy, rodzaj miary i koszt całkowity.
Generator to także miejsce, w którym poznacie aktualny stanu Waszego wniosku, sprawdzicie umowy oraz sprawozdanie.
Pamiętajcie, że wnioskodawcami mogą być: młodzieżowe grupy nieformalne, czyli po prostu grupy składające się z minimum 3 osób w wieku 13-21 lat, mieszkających i/lub uczących się we Wrocławiu. W składzie musi się znaleźć jeden lider/ka młodzieżowy/a oraz w przypadku, gdy lider/ka nie jest osobą pełnoletnią, wymagany jest również pełnoletni opiekun. Projekt musi być realizowany we Wrocławiu.
Gdy Komisja Oceny Wniosków oceni przesłane projekty, ogłoszona zostanie lista rankingowa. To dokument informujący, jakie projekty zostały zakwalifikowane i ile punktów uzyskały. Znajdziecie go tu na stronie, w zakładce OCENY I NABORY oraz w Aktualnościach.
Jeśli Wasz wniosek nie uzyskał akceptacji, nie ma co się załamywać. Po poprawkach może wziąć udział w kolejnym naborze.
Gdy Wasz wniosek otrzyma finansowanie, następnym krokiem jest podpisanie kontraktu o współpracę przy realizacji projektu w ramach Mikrogranty młodzieżowe. To umowa, dzięki której możliwe będzie uzyskanie finansowania. Podpisuje się ją osobiście w trakcie spotkania w siedzibie Fundacji.
Realizacja projektu
Realizacja projektu, czyli nic innego jak wcielenie w życie Waszego autorskiego pomysłu. Nie załamujcie się, gdy nie wszystko idzie zgodnie z planem. Niekiedy nie jesteśmy w stanie zapanować nad takimi czynnikami jak pogoda czy obostrzenia sanitarne. Jednak takie sprawy jak promocja projektu lub jego sprawne zarządzanie, zależą od Was. Na tej stronie w zakładce „Poradnik promocji projektu” przedstawiamy Wam informacje o tym, jak skutecznie można zadbać o pożądany rozgłos i wypromować wydarzenia. Pamiętajcie tylko o dokumentowaniu na bieżąco kolejnych etapów projektowych w formie zdjęć. To ważne ze względu na potrzebę fizycznego potwierdzenia realizacji zadań.
Pamiętajcie, że w każdym momencie możecie się do nas zwrócić z pytaniami. Dlatego utrzymujmy stały kontakt mejlowy i telefoniczny. Może chcielibyście zaprosić również nas na organizowane przez Was działania?
Rozliczanie i sprawozdanie
Sprawozdanie z wykonanych działań, czyli już ostatni dokument do wypełnienia, to zbiór odpowiedzi na pytania, które stawialiście na początku projektu. Wypełniamy go w 7 dni po zakończeniu wszystkich działań przewidzianych w harmonogramie projektu.
* Co w wyniku realizacji projektu zostało osiągnięte? Np. „Podczas projektu mieliśmy na celu…”, „Udało się zrealizować zamierzony cel”, „Podczas spotkań udało się zrealizować następujące zagadnienia…”
* Jakie były poszczególne działania w zakresie zrealizowanego projektu (uwzględniając ich nazwę, termin i liczbę odbiorców)? Np. „Zajęcia z podstaw języka japońskiego – nauka alfabetu oraz pisma japońskiego, 22.03.2021, 10 odbiorców”
* Czy przy realizacji projektu pojawiły się jakież zagrożenia/kłopoty? Np. „W trakcie projektów część odbiorców chorowała”, „Przez obostrzenia przesunęliśmy termin realizacji”
* Dodatkowe informacje/uwagi/refleksje
*Czy w wyniku realizacji projektu członkowie grupy nieformalnej wzmocnili postawy obywatelskie, zwieszając jakość oraz liczbę działań realizowanych przez mieszkańców Wrocławia, będąc odpowiedzią na lokalne problemy i potrzeby? Czy wzmocnili swoje umiejętności wolontariackie?
Nie czekaj, aż inni zmienią świat za Ciebie.
Zrealizuj ze swoją grupą młodzieżową – i z naszą pomocą – autorski pomysł na rzecz lokalnej społeczności.